Na bicykli po Slovensku – Bratislavský kraj a jeho zaujímavé cyklotrasy

Autor: Redakcia

Slovensko ponúka nielen históriu, krásnu prírodu či malebné zákutia, ale aj športové vyžitie pre milovníkov pohybu. Cyklisti si svoju jazdu môžu užiť na hrádzach riek, v lužných lesoch, na rovine a v nížine, ale i na lesných cestách či hrebeňovkách, dokonca aj na adrenalínových horských trailoch. Každý kraj ponúka unikátne trasy na cyklovýlet, ktoré potešia aktívnych aj rekreačných športovcov či rodiny s deťmi. Aké zaujímavé cyklotrasy nájdete v Bratislavskom kraji?

Nenáročné cyklotrasy a cyklookruhy vhodné pre rekreačných cyklistov a rodiny s deťmi

Habánsky okruh

Trasa: Veľké Leváre – Závod – Jazerinky – Malé Leváre – Veľké Leváre (19 km)

Ak si chcete vychutnať príjemnú a nenáročnú trasu bez prevýšení, vydajte sa na Habánsky okruh. Môžete začať pri Habánskom dvore vo Veľkých Levároch, od ktorého sa vydajte štátnou cestou (označenou cyklistickými značkami) do obce Závod. Prejdite cez železničnú trať, ponad diaľnicu a v strede obce odbočte doľava, opäť prejdite železničným priecestím a ponad diaľnicu a ocitnete sa na ceste, ktorá vás prevedie malebným prírodným prostredím až k chránenému areálu Jazerinky. Pokračujte smerom na Malé Leváre a odtiaľ naspäť do cieľa – do Veľkých Levár.

TIP na výlet

Po absolvovaní okruhu môžete obdivovať krásy a unikáty obce Veľké Leváre. Jedným z nich je Habánsky dvor – najvýznamnejšia stavebná a historická pamiatka Veľkých Levár. Leží na západnom okraji obce pri ceste smerom do Malých Levár a ide o najväčšiu zachovanú lokalitu pôvodného obydlia habánov v Európe. Dnes je tento unikát pamiatkovou rezerváciou ľudovej architektúry, pričom v jednom z domov je zriadené aj múzeum. Ak ho však chcete navštíviť, treba sa vopred telefonicky objednať. V obci nevynechajte ani návštevu barokového Kostola Panny Márie, ktorého súčasťou je aj monumentálne dvojvežové bohato členené priečelie.
Počas cyklovýletu Habánskym okruhom si môžete obzrieť najvýznamnejšiu stavebnú a historickú pamiatku obce Veľké Leváre Habánsky dvor

Trasa slovensko-rakúskym pohraničím

Trasa: Petržalka – Kittsee – trojmedzie – Čunovo – Petržalka (51 km)

Ak bývate v Bratislave alebo sa tam jednoducho vyberiete na cyklovýlet, máte výhodu, že na trase dlhej len pár kilometrov môžete prejsť hranice až troch štátov – Slovenska, Rakúska a Maďarska. Túto možnosť ponúka trasa slovensko-rakúskym pohraničím – príjemný cyklistický výlet bez prevýšení, ako stvorený pre rekreačných cyklistov či rodiny s deťmi. Začnite na dunajskom nábreží pod Mostom SNP na petržalskej strane Dunaja. Prvý úsek tejto trasy je súčasťou Dunajskej cyklistickej cesty, z ktorej sa napojte na Viedenskú cestu. Po chvíli prídete k hraničnému priechodu, za ktorým odbočte doľava na značkovanú cyklistickú cestu. Prejdite cez Berg, smerom na Kittsee, z jeho centra pokračujte na Jarovce, no pred železničným priecestím odbočte doprava na Pamastrasse, po ktorej sa dostanete do dedinky Pama. Odtiaľ smerujte k miestu stretu štátnych hraníc troch krajín (k trojmedziu) a následne štrkovou cestou vedúcou do maďarskej Rajky, prejdite cez most vedúci ponad frekventovanú cestu, až prídete na okraj obce, kde sa cyklistickou cestou vyberte smerom do Čunova. Napojte sa na Dunajskú cyklistickú cestu, ktorou prídete do Petržalky.

TIP na výlet

Cyklovýlet nemusí byť len o samotnej jazde na bicykli, popri nej si môžete obzrieť rôzne historické a prírodné krásy či zaujímavosti. Na trase slovensko-rakúskym pohraničím navštívte barokový zámok v Kittsee, postavený v roku 1668, ktorý je od 70. rokov 20. storočia sídlom Etnografického múzea. Najväčšou zaujímavosťou trasy je tzv. trojmedzie, ležiace pri rakúsko-slovensko-maďarskej štátnej hranici. Po páde železnej opony tam umiestnili viaceré plastiky domácich aj zahraničných umelcov.
Barokový zámok v Kittsee na trase slovensko-rakúskym pohraničím

Marianska cyklocesta

Trasa: Devínska Nová Ves – Marianka – Stupava – Devínska Nová Ves (27 km)

Jednoduchý a pomerne krátky cyklovýlet, ideálny pre milovníkov histórie a pútnických tradícií. Užijú si ho rekreační cyklisti, ale rovnako aj rodiny s deťmi. Môžete začať pri cyklistickom moste v Devínskej Novej Vsi a potom choďte po zelenej značke – Marianskej cykloceste. Tá povedie asfaltovým a neskôr betónovým povrchom k vodnému toku Mláka. Pokračovať budete do Záhorskej Bystrice a Marianky. Marianka je známe pútnické miesto, zastávku si preto môžete spraviť práve tam a zároveň si obzrite kostol s kláštorom zo 14. storočia. Ďalej pokračujte do Stupavy, kde sa vydajte po žltej značke Stupavskej cyklocesty, ktorá vás vyvedie na cyklistický chodník spájajúci Stupavu s riekou Moravou. Odtiaľ smerujte do cieľa – do Devínskej Novej Vsi.

Stredne náročné cyklotrasy a cyklookruhy vhodné pre aktívnych cyklistov

Stupavský okruh

Trasa: Stupava – Košarisko – Kozí chrbát – Biely kríž – Stupava (32 km)

Na objavovanie prírodných krás je ako stvorený Stupavský okruh, ktorý vedie po dobre značkovaných lesných cestách, niekoľkých lúkach a čistinkách. Trasu začnite v Stupave, pokračujte cez obec Borinka, územím Borinského krasu, kde môžete obdivovať niekoľko prírodných zaujímavostí. Jednou z nich je Zbojnícka jaskyňa (neprístupná), Pajštúnska a Borinská vyvieračka či údolie Medené hámre. Za týmto údolím prejdite okolo kameňolomu a pokračujte po modro značenej trase až do rekreačného strediska Košarisko, ktoré je vhodným miestom na prestávku a načerpanie nových síl. Po oddychu sa vydajte po zelenej značke, ktorá smeruje do doliny Prepadlé. Odtiaľ pokračujte stúpaním na hrebeň Malých Karpát, až sa ocitnete na Kozom chrbte. Po hrebeni Malých Karpát prídete až na Biely kríž a odtiaľ naspäť do Stupavy.

TIP na výlet

Počas cyklovýletu po Stupavskom okruhu máte možnosť navštíviť prírodnú pamiatku Jurské jazero, rozkladajúce sa na ploche približne 28 ha, ktoré je ojedinelým močiarom v Malých Karpatoch. Ide o chránené územie vyhlásené na ochranu spoločenstva brezových jelšín a horského rašeliniska s viacerými chránenými rastlinnými druhmi. V Borinke nevynechajte zrúcaninu hradu Pajštún, ktorý bol postavený v 13. storočí na skalnom brale nad obcou, a ani zvyšky Dračieho hrádku, ukrytého v hustom lese, ktorý bol pravdepodobne zničený požiarom počas husitských vpádov.
Ruiny hradu Pajštún

Na Devínsku Kobylu

Trasa: Devín – botanická záhrada – Dúbravka – Devínska Kobyla – Devín (27 km)

Devínska Kobyla patrí k obľúbeným miestam na výlet a pre cyklistov predstavuje pomerne nenáročnú trasu, avšak s namáhavejším výstupom na vrchol. Trasu začnite pod devínskym hradným bralom a pokračujte po ceste spájajúcej Devín s Karlovou Vsou, tam sa napojte na cyklistický chodník vedúci k botanickej záhrade a pokračujte modro značenou cyklotrasou, dúbravskou radiálou a Líščím údolím až do Dúbravky. Napojte sa na žlto značenú trasu, kde vás čaká prudké stúpanie až do lesa. V neustálom stúpaní pokračujte k vojenskému objektu, ktorý sa nachádza na vrchole Devínskej Kobyly, a tou istou trasou sa môžete vrátiť. Za odmenu si doprajte návštevu hradu Devín a pokochajte sa nádhernými výhľadmi.

Z Modry k Červenému Kameňu

Trasa: Harmónia (Modra) – Červený Kameň (7,9 km)

Príjemný výlet na sedle bicykla, ktorý môžete spojiť so spoznávaním slovenských historických lokalít, to je cyklotrasa spájajúca národnú kultúrnu pamiatku hrad Červený Kameň s rekreačnou oblasťou Harmónia pri Modre. Na trasu sa vydajte v spomínanej rekreačnej oblasti a pokračujte stúpaním do lokality Tri kopce, odkiaľ pokračujte pozdĺž Zajačieho jarku cez Hornú Pílu až k hradu Červený Kameň.

TIP na výlet

V rámci cyklovýletu nevynechajte návštevu vrchu Kukla. Z Harmónie sa na vrch dostanete po zelenej značke k rázcestiu Tri kopce, tam nájdite odbočku turistického chodníka vedúcu k vrcholu.
Príjemnou zastávkou počas cyklovýletu môže byť krásny hrad Červený Kameň

Náročné cyklotrasy a cyklookruhy vhodné pre cyklistov vyrážajúcich za športovým výkonom

Okolo Vysokej a Vápennej

Trasa: Zochova chata – Sološnica – Sklená huta – Doľany – Zochova chata (46 km)

Cyklotrasa vás prevedie okolím vrchov Vysoká a Vápenná, čo sú dva z troch najvyšších vrchov Malých Karpát. Lokality boli v minulosti známe aj baníctvom, pričom viaceré štôlne tam nájdete i dnes. Trasa patrí k náročnejším z hľadiska prevýšení a dĺžky, a tak je vhodná pre trénovaných cyklistov. Vedie po lesných a asfaltových cestách. Vyrazte z rekreačného strediska Zochova chata v Modre-Piesku, pričom smerujte na Hubalovú a Vývrat a následne k lokalite Baďura a na Rohožník. Z Rohožníka pokračujte do Sološnice, kde v centre obce nájdete cyklistický ukazovateľ, ktorý vás navedie do Sološnickej doliny. Čaká vás dlhé a mierne stúpanie až do Sklenej huty, odkiaľ postupujte do vinárskej dediny Doľany, kde opusťte modrú cyklistickú značku a odbočte doprava. Prejdite do ďalšej vinohradníckej obce Častá, nad ktorou sa vypína majestátny hrad Červený Kameň, ku ktorému vás dovedie strmšie stúpanie. Od hradu pokračujte do Píly a Papierničky a potom až do cieľa, teda na parkovisko pri Zochovej chate.

TIP na výlet

Ak po športovom výkone zatúžite po štipke umenia a kultúry, modranské múzeá a galérie budú to pravé orechové. Navštíviť môžete napríklad Múzeum slovenskej keramickej plastiky, ktoré zachytáva tradičné mestské remeslo, a to výrobu modranskej keramiky, alebo Múzeum Ľudovíta Štúra, kde nájdete nielen osobné predmety tohto slovenského dejateľa, ale i jeho pamätnú izbu. Do tretice vás poteší ZOYA Gallery&Museum prezentáciou umenia slovenskej výtvarnej moderny aj súčasných slovenských a zahraničných výtvarníkov. Najvýznamnejšou zbierkou je kolekcia diel Andyho Warhola – súčasť stálej expozície.
Okolie Modry je známe ako vinárska oblasť a aj počas cyklovýletu si môžete vychutnať pohľady na túto malebnú lokalitu

Cyklotrasa okolo rieky Moravy

Trasa: Devínska Nová Ves – Záhorská Ves – Závod – Plavecký Štvrtok – Devínska Nová Ves (107 km)

Trasa okolo rieky Moravy patrí k najpopulárnejším cyklotrasám v okolí Bratislavy, a to najmä preto, že vedie malebnou lužnou krajinou, poskytuje krásne scenérie, riečne zákutia i lesné úseky. Je takmer bez prevýšení a k náročnejším sa radí iba vzhľadom na dĺžku, no je na vás, či ju absolvujete celú alebo si trasu prispôsobíte. Prvá polovica trasy vedie po Moravskej cyklistickej ceste a jej veľká časť kopíruje Náučný chodník nivou Moravy. Výlet začnite v Devínskej Novej Vsi a pokračujte po Moravskej cyklistickej ceste, okrajom Hofierskych lúk až do Vysokej pri Morave. Červeno značenou trasou sa dostanete do Záhorskej Vsi a po hrádzi ďalej do Suchohradu, k Zohorskému kanálu, až prejdete územím Chránenej krajinnej oblasti Záhorie. Smerujte do obce Závod, v ktorej treba sledovať značky cyklistickej cesty č. 024, ktoré vás budú sprevádzať až do cieľa. Prejdete cez obec Veľké Leváre a Kostolište až do Plaveckého Štvrtka, následne Lábu, Zohora a až do cieľa, čiže do Devínskej Novej Vsi.

Rozmanitosť a atraktivita Slovenska je skutočne jedinečná. Do sýtosti si ju vychutná nielen fanúšik histórie či človek bažiaci po kultúre, ale aj ten, kto miluje krásne prírodné zákutia ukryté hlboko v lesoch, dolinách či okolí riek. Na bicykli môžete vyraziť za športovou aktivitou i za spoznávaním našej krajiny, nech už je vaše zameranie akékoľvek. Vydajte sa na sedle bicykla objavovať hrady, vyhliadky, kopce ponúkajúce tie najkrajšie výhľady alebo prírodné zaujímavosti. Bude to stáť za to.

Poznáte ďalšie zaujímavé cyklotrasy a cyklookruhy v Bratislavskom kraji? Ktoré z nich sa chystáte v blízkom čase pokoriť?

V tejto súvislosti by vás mohli zaujímať aj ďalšie články