Slovenské mosty – unikátne technické pamiatky, ktoré často vyrážajú dych

Autor: Redakcia

Technické pamiatky sú dokladom industriálnej histórie Slovenska a aj svedectvom zručnosti a pracovitosti našich predkov. Sú súčasťou kultúrneho dedičstva našej krajiny, mnohokrát domácim alebo svetovým unikátom, preto je ich zachovanie, chránenie a sprístupnenie širokej verejnosti veľmi dôležité. K technickým pamiatkam patria aj mnohé mosty – drevené, kamenné či vo futuristických dizajnoch. Ktoré z nich sú najimpozantnejšie a aké typy na Slovensku nájdete?

Prvé mosty boli veľmi primitívne – tvorili ich len drevené kmene položené cez breh rieky. Tie sa časom začali viazať lanami a tak vznikali prvé lávky. Medzi najstaršie mosty patria aj kamenné, najskôr vyzerajúce len ako navŕšené kamenie. Až neskôr sa začali kamene lepiť dokopy rôznymi materiálmi a formovať do tvaru klenby. Novodobé mosty sa budujú z ocele, betónu či zo železobetónu. No a v našej malej krajine nájdete zástupcov každej kategórie.

Drevené mosty

Kolonádový most v Dolnom Kubíne

Starú časť mesta Dolný Kubín spája s mestskou časťou Veľký Bysterec kolonádový most ponad rieku Orava. Ide o skutočnú raritu – drevený most, aký na Slovensku len tak ľahko neuvidíte. Podobné stavebné skvosty sa nachádzajú napríklad v Česku či vo Francúzsku. Táto obdivuhodná 126 metrov dlhá technická pamiatka je dominantou mesta od roku 1994, keď nahradila starý most. Konštrukcia bola postavená len s použitím dreva, jedinou výnimkou sú podpery a šindle na streche kvôli predĺženiu životnosti. Ak chcete obhliadku mosta prežiť v romantickej atmosfére, navštívte ho vo večerných hodinách, keď je krásne osvetlený, alebo počas leta, keď jeho okná zdobia kvety.

Kolonádový most v Dolnom Kubíne

TIP na výlet

V Dolnom Kubíne navštívte Hviezdoslavovo námestie s Parkom dejateľov – významných osobností narodených na Orave. Nájdete medzi nimi aj reliéf Martina Kukučína, ktorého dom si môžete prehliadnuť v neďalekej obci Jasenová. Ďalšími zaujímavými lokalitami Dolného Kubína sú Literárne múzeum P. O. Hviezdoslava, Florinov dom, Oravská galéria, pre milovníkov turistiky Kubínska hoľa či vrch Minčol.

Drevený most v Kolárove

Na juhu Slovenska stojí jeden z najdlhších krytých celodrevených mostov cez rieku v Európe. Drevený most v Kolárove vedie ponad rieku Malý Dunaj a meria 86 metrov. Bol vybudovaný, aby doviedol ľudí k mlynu na opačnej strane rieky. Nestojí tam však veľmi dlho – postavený bol v roku 1992 ako kópia historického mosta, ktorý bol v 50. rokoch minulého storočia zničený plávajúcimi ľadovými kryhami. Pôvodne dokonca ani nebol prekrytý, strechu dostal až v roku 2000, aby sa zamedzilo poškodeniu podlahy slnkom či dažďom. Na výstavbu bolo použité agátové drevo.

TIP na výlet

Prejdite na druhú stranu Malého Dunaja a nechajte sa pohltiť historickou atmosférou areálu vodného mlyna. Okrem neho tam nájdete dobovú krčmu, zbierku starej poľnohospodárskej techniky aj plávajúci vodný mlyn a v ňom Múzeum vodného mlynárstva.

Navštíviť môžete aj:

  • Krytý drevený most v Štefanskej Hute

Kamenné mosty

Turecký most v Poltári

Ak sa ocitnete na juhu stredného Slovenska, určite nevynechajte Poltár a prechod tretím najstarším mostom na Slovensku. Turecký most, ako ho všetci volajú, dostal pomenovanie počas tureckej nadvlády v 16. storočí. Súčasný elegantný kamenný most s troma klenbami však nie je jeho pôvodnou verziou, bol prestavaný – z pôvodného kamenia a podľa historickej predlohy. Meria 35 metrov a vedie ponad rieku Ipeľ. Ešte v roku 2004 cezeň jazdili autá, no kvôli jeho zachovaniu ako pamiatky ho pre motoristov uzavreli a dnes slúži len peším turistom.

Turecký most v Poltári

Most sv. Gottharda

V malej dedinke Leles v okrese Trebišov stojí pravdepodobne najstarší most na Slovensku. Táto 70 metrov dlhá gotická pamiatka zo 14. storočia bola vybudovaná z bridlicového andezitu pochádzajúceho z neďalekých Chlmeckých pahorkov. Most vznikol pravdepodobne preto, aby prepájal brehy zaniknutého ramenného toku rieky Tisa. Na moste v minulosti stála socha sv. Gottharda, ktorú tam osadili mnísi obývajúci tamojší kláštor. Podľa nej bol most následne pomenovaný.

Barokovo-secesný most v Kráľovej pri Senci

Tento trojklenbový kamenný most cez malý potok Čierna voda bol v minulosti súčasťou rozsiahlych majetkov rodiny Pálfiovcov. Spájal anglický parčík s francúzskou záhradou, ktoré sa však nezachovali. Jeho vznik sa datuje do roku 1904 a predpokladá sa, že stojí na mieste bývalého dreveného mosta, ktorý dal podľa záznamov Pálfi zvaliť. Súčasný 42 metrov dlhý a 4,8 metra široký most z červenej tehly postavili talianski kamenári v secesnom slohu.

TIP na výlet

Ak sa chcete pokochať mostom a scenériami okolia, vydajte sa na miestnu cyklotrasu, ktorej súčasťou je aj tento historický klenot. Ak sa vyberiete na rodinný výlet s deťmi, tie najviac poteší, koľko lokalít so zvieratkami je v okolí. Priamo v obci Kráľová pri Senci môžete navštíviť Včelársku paseku a skanzen, v neďalekej Kostolnej pri Dunaji zase motýliu záhradu, kde môžu návštevníci pozorovať motýle v rôznych štádiách životného cyklu, alebo miesto s názvom Oáza sibírskeho tigra. V letnom období môžete tento skvelý výlet zakončiť kúpaním sa na Slnečných jazerách či v seneckom akvaparku.
Barokovo-secesný most v Kráľovej pri Senci

Navštíviť môžete aj:

  • Kamenný most v Spišskom Hrhove
  • Malý gotický most v obci Dravce
  • Kamenný most v Krásne nad Kysucou
  • Vzácny tehlový most v Leopoldove
  • Kamenný most v Gerlachove
  • Zemný most Pokúty
  • Kamenný most Gelnica

Železničné mosty – viadukty

Hanušovský viadukt

Jednými z najospevovanejších technických pamiatok na Slovensku sú železničné mosty – viadukty. Patrí medzi ne aj Hanušovský viadukt na východnom Slovensku. Vypína sa až do výšky 40 metrov. Je dokonca rekordmanom v dĺžke železničných mostov postavených do oblúka. Vďaka jeho dĺžke 389,9 metra mu totiž patrí prvé miesto. Pôvodný železničný most tam na začiatku 19. storočia prepájal brehy rieky Topľa. História toho súčasného sa začala písať až po druhej svetovej vojne, keď bol originálny most takmer úplne zničený, a tak vzniklo majstrovské dielo s jedným klenutým oblúkom a deviatimi oceľovými mostnými konštrukciami. Hanušovský viadukt môžete obdivovať nielen zo zeme, ale aj priamo zo železnice. Je totiž jedným z niekoľkých ďalších mostov na trati medzi Kapušanmi a Vranovom nad Topľou.

Chmarošský viadukt

Most pri obci Telgárt je skutočným architektonickým skvostom. Bol vybudovaný v 30. rokoch minulého storočia ponad Gregorovu dolinu. Telgártska slučka, ktorej je súčasťou, pozostáva hneď z niekoľkých podobných železničných mostov a tunelov, ktorých úlohou je prekonať na krátkom úseku veľké prevýšenie na trati Červená Skala – Margecany. Slučka sa začína viac ako kilometer dlhým tunelom a pokračuje niekoľkými viaduktmi. Najikonickejší z nich je práve Chmarošský viadukt s dĺžkou 113,6 metra a výškou 18 metrov.

Chmarošský viadukt v Telgárte

TIP na výlet

Len pár kilometrov autom od Telgártu nájdete najväčšiu kolóniu sysľov. Tieto roztomilé zvieratká pobehujú po Muránskej planine priamo pod zrúcaninou hradu Muráň a čakajú na turistov, aby od nich dostali niečo pod zub. Sysle sú zvyčajne plaché, no tie, ktoré žijú na tzv. sysľovisku, sa rady nechajú pohladkať, ak im ponúknete semiačka alebo kúsok mrkvy. V obci Stratená nevynechajte návštevu Dobšinskej ľadovej jaskyne, kde môžete obdivovať ľadové stalaktity, stalagmity či ľadopády.

Navštíviť môžete aj:

  • Ružínsky viadukt
  • Beliansky viadukt
  • Koprášsky viadukt

Moderné a ďalšie zaujímavé mosty

Most Slovenského národného povstania v Bratislave (Most SNP)

V moderných dejinách je Most SNP jednoznačne jedným z najfascinujúcejších architektonických diel. Od roku 2018 je národnou kultúrnou pamiatkou, v roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia a je súčasťou asociácie World Federation of Great Towers. Ako jediný z bratislavských mostov nemá žiaden z pilierov osadený vo vodách Dunaja. Visí na jedinom pylóne vysokom 84,6 metra, na ktorom sa nachádza kruhová reštaurácia s 360-stupňovou vyhliadkou na hlavné mesto. Most je v prevádzke od roku 1972 a na jeho vrchol vedie výťah umiestnený v jednom z pilierov. Už od otvorenia viedol v niekoľkých svetových rebríčkoch. Meria 430 metrov a váži viac ako 7 000 ton.

Most SNP v Bratislave

Lanový most cez rieku Latorica

Keď si budete chcieť skrátiť cestu z Botian do Ptrukše, na pár minút sa ocitnete akoby v dobrodružnom filme o výprave amazonským pralesom. Práve na tú sa ponáša scenéria rieky Latorica, okolitej prírody a lanového mosta. Na prvý pohľad vyzerá most nestabilne, tvoria ho drevené laty a laná, a hoci sa kolíše, keď sa cezeň prechádza, je úplne bezpečný. Miestnym skracuje cestu do Čiernej nad Tisou od roku 1968, meria 50 metrov a je široký len približne 1 meter.

TIP na výlet

Lanový most je súčasťou širšieho územia s názvom Latorický luh. Je to prírodná rezervácia s množstvom krásnej flóry, jazierok, močarísk a vodných tokov. Okolitú krásu si môžete pozrieť na okružnej trase Latorickým luhom, ktorá vedie aj cez spomínaný most. Je dostupný pre peších turistov aj cyklistov.

Kolonádový most v Piešťanoch

Most v kúpeľnom meste Piešťany je so svojimi 148 metrami najdlhším krytým mostom na Slovensku. Nápad postaviť most tohto druhu dostal jeden z nájomcov tamojších kúpeľov Ľudovít Winter. Sníval o úzkom moste s krytými chodníkmi a obchodmi po stranách – akejsi promenáde ponad rieku Váh. Vďaka tejto myšlienke je dnes most krásnym miestom na rekreačné prechádzky hostí z Kúpeľného ostrova, ale aj obdivovateľov technických pamiatok. Návrh mosta vytvoril architekt Emil Belluš, je vybudovaný zo železobetónu, skla a zdobia ho umelecké ľudové motívy. Prívlastok kolonádový má vystihovať jeho spoločenskú funkciu – miesto na oddych a stretávanie sa. Od roku 1933 na moste víta hostí socha barlolámača.

Kolonádový most v Piešťanoch

Navštíviť môžete aj:

  • Alžbetin most v Komárne
  • Krajinský most v Piešťanoch
  • Lanový most v Dolnej Lehote
  • Most lásky Košice

Slovensko je krajina bohatá na pamiatky rôzneho druhu, od historických cez kultúrne až po tie technické. Mosty, neprehliadnuteľné dominanty lokalít, boli užitočnými pomocníkmi od čias, keď bol postavený prvý z nich. A je to tak až do súčasnosti. Mnohé z nich však poznačil zub času, a keďže im nebola venovaná dostatočná pozornosť, dnes už niektoré z nich neexistujú. Preto by mala byť spoločným cieľom ochrana unikátnych pamiatok a lokalít našej krajiny aj snaha o to, aby boli užitočné, estetické a aby krásne dopĺňali okolitú slovenskú scenériu.

Aký typ technických pamiatok na Slovensku navštevujete najradšej?

V tejto súvislosti by vás mohli zaujímať aj ďalšie články

Načítava

Mohlo by vás zaujímať

Pridať komentár

Sledujte náš Instagram